Hoe ga je om met moeilijk verstaanbaar gedrag in de zorg?

Tijdens je werk in de gehandicaptenzorg kom je regelmatig lastige situaties tegen. Eén van deze situaties is moeilijk verstaanbaar gedrag (MVG).  Maar wat houdt MVG precies in en hoe ga je ermee om? Wij vertellen je meer! 

 

Wat is Moeilijk Verstaanbaar Gedrag (MVG) 

In de gehandicaptenzorg kun je te maken krijgen met moeilijk verstaanbaar gedrag (MVG). Het gedrag van deze cliënten is vaak moeilijk te begrijpen. In sommige gevallen kunnen de cliënten naast een verstandelijke beperking ook hechtingsproblematiek, psychiatrische problemen of een vorm van autisme hebben. MVG is terug te zien in verschillende uitingen. Cliënten proberen op deze manier te communiceren; dat ze iets willen, dat iets niet goed is of dat ze bijvoorbeeld ergens last van hebben.  

 

Wat zijn de oorzaken van MVG? 

Moeilijk verstaanbaar gedrag kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het veroorzaakt worden door: 

  • Communicatieproblemen 
  • Lichamelijk ongemak 
  • Invloeden van de omgeving zoals prikkels, geluid en de ruimte 
  • Het ervaren van angst of stress 

Als professional is het belangrijk om altijd uit te blijven zoeken waarom iemand dit gedrag vertoont. Hierdoor is het heel belangrijk om per cliënt een persoonlijk behandelplan te maken. 

 

Begeleidingsmethodieken moeilijk verstaanbaar gedrag

Het gedrag van iemand met MVG kun je aanpakken met een behandelmodel. Triple-C is een behandelmodel voor cliënten met een verstandelijke beperking en/of gedragsproblemen. De drie C’s staan voor cliënt, coach en competentie. Menselijke behoeften zijn het uitganspunt bij dit behandelmodel. Hierbij is het observeren en analyseren van het gedrag noodzakelijk om te achterhalen, wat het gedrag veroorzaakt. Daarna kun je kijken wat de juiste manier is om te reageren.  Op deze manier kun je de cliënt het beste helpen. 

 

Waar heeft de cliënt behoefte aan?

Het is altijd belangrijk om te kijken naar de behoefte van de cliënt. Als je hebt achterhaald wat een cliënt belangrijk vindt, dan kun je hier beter op reageren. Over het algemeen is het voor veel cliënten is het vaak fijn om structuur en vertrouwen te hebben. Daarom hebben de cliënten de behoefte aan bekend personeel. Zij zijn bekend met hun vragen en de persoonlijke begeleiding.