fbpx
blog

Hoe verkoop jij als recruiter die droombaan?

Zo stilletjes aan kun jij het wellicht merken. Minder reacties op jouw vacatures? Meer selectievere baanwisselaars? De arbeidsmarkt is aan het veranderen. De grote vraag is: verander jij mee?

Recruitment is een mooi vak
Voor wie het goed doet is het ook meer dan een aantal standaard handelingen en trucjes. Per vacature verschilt de doelgroep en de markt van potentiële kandidaten. Recruiters moeten dus ook per vacature hun strategie en gedrag kunnen aanpassen. De goede recruiters kunnen dit, de slechtere zullen dit moeten leren.

Recruitment als standaardproces

Recruitment leek de laatste jaren wel een standaardproces te worden. Strenge procedure-eisen en “knock-out”-criteria bepalen de wervingsteksten. Voor steeds meer vacatures zal het echter de kandidaat gaan worden die de keuze maakt waar deze wel of niet op zal gaan reageren. Dat betekent niet alleen dat de vacature duidelijk en aantrekkelijk moet worden gepresenteerd. De kandidaat moet ook uitgenodigd of zelfs verleid worden om te reageren: die baan wil ik!

Veel eisen en voorkeuren worden op een soortgelijke wijze geformuleerd in vacatureteksten. Vooral bedoeld om de verkeerde kandidaten af te schrikken, in plaats van de juiste uit te nodigen. Met het formuleren van eisen is niets mis. Maar als jij dat nou eens op een vriendelijke en uitnodigende manier doet?

Neem quotes op

De angst om er niet bij te horen, is een cruciale reden om niet te reageren op een vacature. Neem daarom een quote op van een medewerker uit de doelgroep die je wilt aantrekken. Dit heeft ook weer met herkenbaarheid te maken. We willen allemaal ergens werken waar we onszelf kunnen zijn en worden gezien als gelijke. Een quote van iemand in wie je je herkent, maakt de drempel lager om wél te reageren.

Jij zoekt een persoon en geen auto

Vacatureteksten worden niet gelezen maar snel gescand: Wat houdt de functie in, wat vragen zij en wat bieden zij? Hele lappen tekst over de organisatie voegen dus weinig toe. Hele rijen specificaties en eisen zijn handig als jij een nieuwe auto zoekt, maar om de juiste persoon te vinden kunt je jezelf het beste beperken tot de essentie. En vergeet vooral niet te vermelden wat de baan en de organisatie de kandidaat te bieden heeft.

Recruitment is een vak, wat helaas niet elke recruiter ook goed beheerst. Het verbeteren van jouw recruitmentskills kan de arbeidsmarkt sterk verbeteren.

Ben jij die goede recruiter? Neem eens een kijkje op onze interne vacaturepagina.